Het is weer lente en dus weer tijd voor de fiscale attesten.
Hieronder vindt u een antwoord op enkele praktische vragen.

Hoe en wanneer kan ik mijn fiscaal attest bekomen?

  • Op Myminfin: het bedrag verschijnt automatisch in je belastingaangifte.   
  • Per post: de fiscale attesten worden in verschillende fasen verstuurd tijdens de maanden april en mei.
  • Op Doccle: de fiscale attesten zijn beschikbaar als u met ERGO verbonden bent op Doccle, en dit tijdens de maanden april en mei
    • Hebt u reeds een Doccle-account? Meld u aan en voeg ERGO toe op Doccle indien dit nog niet gebeurd is. 
    • Hebt u nog geen Doccle-account? Maak eerst een account aan en voeg daarna ERGO toe op Doccle.

Let op: Als u kiest voor Doccle, dan ontvangt u uw fiscaal attest énkel via Doccle en niet meer per post.
Voor meer informatie omtrent dit online platform kunt u altijd een kijkje nemen op onze Doccle pagina.

Ook als u niet meer wettelijk verplicht bent een fysiek bewijs te leveren van uw stortingen voor pensioensparen en langetermijnsparen, zullen we u uw fiscaal attest ter informatie toch via de post bezorgen. 

De verzendingen worden gegroepeerd per polisnummer. Het is dus mogelijk dat u uw attest niet op hetzelfde moment als uw partner ontvangt.

Kan ik mijn fiscaal attest via e-mail ontvangen?

In overeenstemming met de nieuwe Europese regelgeving inzake gegevensbescherming (GDPR) zijn we verplicht dit soort documenten per post te versturen, gezien het officiële en vertrouwelijke karakter ervan. 

Om dezelfde reden kunnen we geen vertrouwelijke gegevens, zoals bedragen, doorgeven via de telefoon.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn fiscaal attest naar mijn nieuw adres wordt verstuurd? 

We kunnen zonder problemen een duplicaat naar uw nieuw adres sturen, maar hiervoor moet er eerst een adreswijziging in onze systemen worden doorgevoerd. 

Gelieve hiervoor het officiële formulier te downloaden en het ons naar behoren ingevuld en ondertekend te bezorgen opdat wij het nodige kunnen doen. 

Dit document dient te worden vergezeld van een recto/verso-kopie van uw identiteitskaart. 

U kunt ons het geheel bezorgen: 

  • online via deze link  
  • per post aan ERGO Insurance nv, Loksumstraat 25, 1000 Brussel 
  • per mail (scan of foto) aan info@ergo.be 

Waarom komt het bedrag op mijn fiscaal attest niet exact overeen met het totaalbedrag van de premies die in 2023 werden betaald?

  • Mogelijk hebt u bij de ondertekening van het contract gekozen voor aanvullende waarborgen ingeval van ziekte of ongeval. Het deel van de premie dat deze waarborgen financiert, is niet fiscaal aftrekbaar en wordt dus niet vermeld op uw fiscaal attest. 
  • Misschien hebt u uw premie van december pas in januari betaald. Enkel stortingen die in 2023 werden uitgevoerd, zijn voor dat jaar fiscaal aftrekbaar. 
 
Ergo beantwoordt uw vragen
Aarzel niet om onze klantendienst te contacteren op het telefoonnummer +32 (0) 2 535 58 88 of ons uw vraag te bezorgen via ons contactformulier. Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 12:20 uur.

 

 

ERGO maakt gebruik van Cookies 
ERGO Insurance NV maakt gebruik van noodzakelijke cookies om een goede werking van onze website te garanderen. U kan deze cookies altijd blokkeren of verwijderen in uw browser, maar gelieve er rekening mee te houden dat dit een impact kan hebben op de functionaliteit van onze website. Als u meer wilt weten over het gebruik van cookies door ERGO of over hoe u cookies kan blokkeren en/of verwijderen, raadpleeg dan ons Cookiebeleid.
Ik begrijp dit