Het is weer lente en dus weer tijd voor de fiscale attesten.
Hieronder vindt u een antwoord op enkele praktische vragen.

Hoe en wanneer kan ik mijn fiscaal attest bekomen?

  • Op Tax-on-web: de fiscale attesten zijn sinds eind februari beschikbaar. 
  • Per post: de fiscale attesten worden in verschillende fasen verstuurd tijdens de hele maand mei

Ook als u niet meer wettelijk verplicht bent een fysiek bewijs te leveren van uw stortingen voor pensioensparen en langetermijnsparen, zullen we u uw fiscaal attest ter informatie toch via de post bezorgen. 

De verzendingen worden gegroepeerd per polisnummer. Het is dus mogelijk dat u uw attest niet op hetzelfde moment als uw partner ontvangt.

Kan ik mijn fiscaal attest via e-mail ontvangen?

In overeenstemming met de nieuwe Europese regelgeving inzake gegevensbescherming (GDPR) zijn we verplicht dit soort documenten per post te versturen, gezien het officiële en vertrouwelijke karakter ervan. 

Om dezelfde reden kunnen we geen vertrouwelijke gegevens, zoals bedragen, doorgeven via de telefoon.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn fiscaal attest naar mijn nieuw adres wordt verstuurd? 

We kunnen zonder problemen een duplicaat naar uw nieuw adres sturen, maar hiervoor moet er eerst een adreswijziging in onze systemen worden doorgevoerd. 

Gelieve hiervoor het officiële formulier te downloaden en het ons naar behoren ingevuld en ondertekend te bezorgen opdat wij het nodige kunnen doen. 

Dit document dient te worden vergezeld van:

  • een recto/verso-kopie van uw identiteitskaart 
  • een bewijs van woonst (vb.: klevertje van de mutualiteit, factuur van uw energieleverancier ...) 


U kunt ons het geheel bezorgen: 

  • online via deze link (vereist formaat: uitsluitend pdf) 
  • per post aan ERGO Insurance nv, Loksumstraat 25, 1000 Brussel 
  • per mail (scan of foto) aan info@ergo.be 


Vergeet niet om expliciet naar een duplicaat van uw attest te vragen.

Waarom komt het bedrag op mijn fiscaal attest niet exact overeen met het totaalbedrag van de premies die in 2018 werden betaald?

  • Mogelijk hebt u bij de ondertekening van het contract gekozen voor aanvullende waarborgen ingeval van ziekte of ongeval. Het deel van de premie dat deze waarborgen financiert, is niet fiscaal aftrekbaar en wordt dus niet vermeld op uw fiscaal attest. 
  • Misschien hebt u uw premie van december pas in januari betaald. Enkel stortingen die in 2018 werden uitgevoerd, zijn voor dat jaar fiscaal aftrekbaar. 

Voor meer details of bijkomende inlichtingen kunt u terecht bij ons team van professionals van maandag tot donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur. U kunt ons bereiken op het nummer 02 535 58 88 of ons uw vraag bezorgen via ons contactformulier.

ERGO maakt gebruik van Cookies 
Deze website maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken (zoals pixels). Cookies zijn kleine bestanden die op uw computer worden opgeslagen door de websites die u bezoekt.  Wij gebruiken cookies om een goede werking van onze website te garanderen en om onze website gemakkelijker in gebruik te maken. We gebruiken ook cookies voor anonieme statistieken die ons in staat stellen te begrijpen hoe u onze website gebruikt en om ons te helpen de klantenservice voor u te verbeteren.
U heeft het recht om het gebruik van cookies te accepteren of te weigeren. Gelieve er rekening mee te houden dat het weigeren van het gebruik van cookies een impact kan hebben op de functionaliteit van onze website. Als u meer wil weten over het gebruik van cookies door ERGO, of als u uw cookie-instellingen voor deze website wil aanpassen, raadpleeg dan ons beleid betreffende Cookies.
Meer informatie Ik ga akkoord